5 tärkeintä kysymystä yrityksellesi

Yrityksen perustaminen on helppoa, mutta kannattavan ja menestyvän liiketoiminnan luominen on hieman haastavampaa. On olemassa tilastoja, joiden mukaan noin 90% yrityksistä ei pääse maistamaan menestystä.

Alla viisi tuikitärkeää kysymystä yrityksellesi.

1. Mikä on yrityksen tarkoitus?

Yritykset, joilla on selkeä missio, menestyvät paremmin.

Jokainen yrittäjä osaa helposti kertoa mitä yritys tekee. Lisäksi on suhteellisen helppoa kuvailla miten yritys toimii ja tuottaa palvelunsa. Usein täysin pimentoon jäävä kysymys on miksi yritys tuottaa palveluaan.

Itse tulos, eli raha, on heikko tarkoitus. Yrityksen tarkoituksella tarkoitetaan jotain, jolla on merkitystä erityisesti yrityksen asiakkaille.

Mikä on yrityksesi perimmäinen tarkoitus?

 

2. Kuka on asiakkaamme?

Asiakas on yrityksesi ainoa tarpeellinen elementti ja mahdollistaja.

Yrityksen on tarkoitus luoda itselleen asiakkaita. Ilman asiakasta yhdellkään yrityksellä ei ole menestymisen mahdollisuuksia, joten asiakastuntemus on ensisijaisen tärkeää.

Asiakkaan tunteminen helpottaa tuotekehitystä. Kun yritys tuntee asiakkaansa ja tietää mitä hän arvostaa, voidaan yrityksen tuote suunnitella juuri hänelle sopivaksi. Näin tuote sopii asiakkaalle kuin nenä päähän, ja tuote myy itse itsensä.

3. Mitä asiakkaamme arvostaa?

Kun päästään asiakkaan arvo- ja ajatusmaailmaan kiinni, tuotekehityksestä tulee helppoa.

Me ihmiset teemme päätöksiä järjen lisäksi tunteella. Jokaisella yksilöllä on omat uskomuksensa ja ideologiansa, jotka ohjailevat toimintaamme. Tärkeä pointti on se, että päätöksiä tehdään harvoin pelkin järkiperustein.

Kun ymmärretään asiakkaan arvomaailmaa, on paljon helpompi muotilla tuote juuri hänelle sopivaksi.

4. Miltä yrityksen tulokset näyttävät?

Kun olemme tutustuneet asiakkaaseen ja kehittäneet palvelun hänelle sopivaksi, mitä olemme saavuttaneet?

Kun kohdeasiakkaalle sopiva tuote on saatu markkinoille, on aika alkaa tuijottamaan tuloksia. Onnistuiko tuotelanseeraus toivotusti?

Tuotekehitys on monivaiheinen prosessi. Ensimmäinen versio tuotteesta on hyvä saada markkinoille niin aikaisin kuin mahdollista. Näin päästään kiinni asiakaspalautteeseen, joka on kullan arvoista.

Jos tulokset eivät miellytä, niin tuotekehitykseen on hyvä satsasta lisää.

5. Mikä on yrityksen suunnitelma?

Hyvin suunniteltu liiketoiminta on puoliksi tehty.

Liiketoimintasuunnitelma kuulostaa kovin byrokraattiselta, mutta ilman suunnitelmaa on helppo eksyä. Kun on päästy asiakkaan ja tuotekehtyksen makuun, on hyvä keskittyä yrityksen tavotteisiin ja siihen mitä halutaan saavuttaa ja miten.

Suunnitelma antaa liiketoiminnalle hyvän lähtökohdan, jota kohti lähdetään pyristelemään. Vaikka suunnitelma ei olekaan kovin konkreettinen, tavotteiden totetuminen on paljon todennäköisempää kuin ne ovat yrityksen tiedossa.

Jätä kommentti