Asiakastyytyväisyys on parasta markkinointia

Tyytyväinen asiakas on palaava asiakas, joka suosittelee yritystäsi kaupan tekijäisiksi. Asiakastyytyväisyys on tärkeä osa markkinointia, sillä yrityksesi tärkein resurssi on maksavat asiakkaat. Miten muuten yrityksesi pärjäisi, kuin asiakkaidesi turvin?

Vaan onko asiakas aina oikeassa? Monen mielestä ei ole, vaan ei tarvitsekaan. Tärkeintä on, että asiakas luulee olevansa oikeassa, olipa tilanne mikä hyvänsä.

Tormäsin reissuillani pieneen päivittäistavarakauppaan, jonka ovessa oli mielenkiintoinen markkinointiin liittyvä teksti asiakastyytyväisyydestä. Kyltti sanoo suomeksi seuraava:

  • Uuden asiakkaan hankkiminen maksaa kuusi (6) kertaa enemmän kuin vanhan asiakkaan pitäminen.
  • Seitsemän kymmenestä ”valittavasta asiakkaasta” ostaa uudelleen, jos myyjä ratkaisee ongelman asiakkaan eduksi.
  • Jos valitus ratkaistaan paikan päällä, 95% asiakkaista ostaa uudelleen.
  • Ostamisen lopettavista asiakkaista 68% lopettaa yrityksen tai yksittäisen yksilön asenne-eron takia.

Taulun alareunassa lukee himmentyneellä tekstillä CUSTOMER SATISFACTION = SUCCESS, eli asiakastyytyväisyys = menestys.

Jätä kommentti